WORLD

Princess Diana was deceived by the BBC’s Bashir for an interview


Tim Graham / Corbis via Getty Images

An independent investigation has found that the BBC has “backtracked on its high level of integrity and transparency” and that reporter Martin Bashir worked in a “fraudulent” manner to secure his 1995 explosive interview with Princess Diana.

Famous Panorama The interview was the first time a member of the royal family had spoken negatively about their lives – and Diana had not backed down.

He said that royal life had led him to bulimia and self-harm, and that no one in the royal family had helped him, but rather rejected his behavior and branded him “unstable.” He has admitted to having an affair with his riding instructor James Whitt. She spoke of her longtime relationship with her estranged husband Prince Charles’s Camilla Parker-Bowl, famously saying, “There were three of us at this wedding, so there was a little crowd.”

She also questioned Charles’ ability to be king, saying she would never be the queen of the country, saying she would rather “be the queen of people’s hearts.”

The result of the interview, which was watched by more than two crore people, was an earthquake. This places Diana in the eyes of the world as the wrong victim of an unintentional monarchy and torpedoes the public opinion of the royal family, especially Charles. And, as soon as it was publicized, Queen Charles and Diana, who had been separated for more than two years, were ordered to formally file for divorce.

But a few weeks before the 25th anniversary of the interview, on November 2, 2020, the Daily Mail published a letter from Diana’s brother Charles Spencer, Earl Spencer IX, accusing the BBC of “mere bay on money” and behind-the-scenes immoral tactics. So that the interview is safe.

Following his public statement, the BBC launched an independent investigation into the situation surrounding the interview.

Anwar Hussain / Wire Image / Getty Images / Via Dailymail.co.uk

Earl Spencer and his nephews, Prince William and Prince Harry, iana follow Princess Diana Coffin of Wales on September, 1st.

According to the investigation, the results of which were released on Thursday, Bashir “deceived” Earl Spencer with false information to get to know his royal sister, which he later used to persuade her in an interview. Then when this information was first published, the BBC “concealed how the investigation was carried out [Bashir] He has interviewed and confirmed the suitability of the manner in which he has been employed. ”

In an attempt to gain the trust of Earl Spencer, Bashir unwittingly paid a “commission” to a BBC graphic artist to create a bank document that showed a newspaper group paid a former employee. The report further states that Bashir made additional bank statements showing that two of Diana’s current senior associates were being paid by the same newspaper group (meaning that the money was in exchange for selling personal information on tabloids). After the meeting where Bashir showed the document to Earl Spencer, he introduced the reporter to his royal sister.

“Thus by gaining access to Princess Diana, Mr. Bashir was able to persuade her to be interviewed,” wrote Lord Dyson, the former judge investigating.

Dyson Investigation / BBC / Via bbc.com

Shortly after the interview first aired, the graphic designer who created the forged documents contacted senior BBC officials with concerns about how they might be used, according to a Guardian story published on April 1 – Sunday Mail One day after the break-up, he accused the BBC of “a secret, cunning and misleading practice” to secure the news and the interview about the existence of fake documents.

At the time, the BBC was conducting an internal investigation that eventually led to Bashir and his execution PanoramaThe documents were not used “in any way” to persuade the princess to the interview.

But Lord Dyson described the BBC’s internal investigation as “sadly ineffective” in his report. He said Bashir had repeatedly lied to his superiors that he had received the interview in the circumstances and, among many other things, had not interviewed the BBC Earl Spencer, but had “accepted Mr Bashir’s account as true.”

Lord Dyson said: “I am pleased that the BBC has hidden information in its press logs about how it managed to secure Bashir’s interview.”

The interview itself was conducted in secret; The Palace Press Relations team did not know it until it was recorded, and only a handful of people were notified of its existence by the BBC. Panorama The airdate of the episode was set. (At the time, the BBC chair, Marmaduk Hasi, was reported to be “extremely dissatisfied” that the network’s executives had not told him in advance about the program.)

The timing of the interview was also significant. In his biography Elizabeth the Queen: The Life of a Modern King, Historian Sally Bedel Smith writes that Diana “quite deliberately” waited until Prince Charles’s birthday on November 14 to inform the palace that she would be attending. Panorama – and the interview itself was broadcast on November 20, the 48th wedding anniversary of the Queen and Prince Philip.

Despite the behind-the-scenes “cheat”, Lord Dyson concluded that Bashir’s first acquaintance with Diana was “interested in the idea of ​​a television interview” and that “probably anyone would agree to an interview with an experienced and respected reporter who was confident without Mr Bashir’s intervention.” .

Lord Dyson said, “No matter what reservations he had later on, Princess Diana was satisfied with that interview.”

In a statement, Bashir, who retired as the BBC’s religion secretary last week, apologized for falsifying documents but insisted that “they had no influence on Princess Diana’s personal choice to attend the interview.” He also gave Diana a handwritten note for investigation stating that he had “not shown or provided her with any documents.”[n] Any information I didn’t know before. ”

Dyson Investigation / BBC / Via bbc.com

The current chairman of the BBC, Richard Sharp, said the corporation had “indefinitely accepted” the results of the report, a sentiment also expressed by its current director general, Tim Davy.

“Although the report states that Princess Diana of Wales was interested in the idea of ​​an interview with the BBC, it is clear that the process of securing the interview was far less than the viewers expected,” Davy said. “While today’s BBC has significantly improved processes and procedures, those that existed at the time should have secured the interview in this way.”

“While the BBC cannot return the clock after a quarter of a century, we can apologize for the complete and non-negotiable conditions. The BBC offers that today. “

The BBC reports that the corporation has sent personal letters of apology to Diana’s sons Prince William and Prince Harry, as well as Earl Spencer and Prince Charles.

On Thursday, Earl Spencer said he believed his sister could still be alive if she refused to interview Bashir, and said her reporting tactics convinced Diana that she could not trust the people around her.

He said Bashir was “very good at raising people’s concerns” and gave the idea that he would “protect you in a difficult and dangerous world.”

“He didn’t know who to rely on, and in the end, when he died two years later, he was without any real protection.”

Both Harry and William made explosive statements to the media in response to the results of the investigation on Thursday.



Source link

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button